PKP Intercity chcą wynająć 18 lokomotyw elektrycznych, które pomogą spółce w obsłudze rosnącej siatki połączeń. Przewoźnik szuka 10 lokomotyw na 160 km/h oraz ośmiu na co najmniej 200 km/h. Właśnie poznaliśmy oferty na ich wynajem. Chętnych jest sporo.
PKP Intercity otrzymało sporo ofert na najem
18 szybkich lokomotyw elektrycznych. Przypomnijmy, że przewoźnik poszukuje 10 elektrowozów zdolnych kursować z prędkością co najmniej 160 km/h w Polsce i Czechach oraz ośmiu rozpędzających się do co najmniej 200 km/h z możliwością wjazdu do Niemiec, Czech, Austrii oraz na Węgry.
Przetarg
podzielono na trzy części. Pierwsza z nich dotyczy lokomotyw na 200 km/h, druga czterech elektrowozów na 160 km/h, natomiast trzecia – pozostałych sześciu lokomotyw elektrycznych na 160 km/h. Okres najmu to trzy lata, natomiast każda z części zamówienia będzie mogła zostać wydłużona maksymalnie o kolejnych 12 miesięcy. Maksymalny okres najmu elektrowozów to więc 48 miesięcy. Ponadto PKP Intercity założyło, że każda z lokomotyw przejedzie średnio 25 tysięcy kilometrów miesięcznie, z prawem opcji rozszerzającym ten limit o kolejnych 5 tysięcy kilometrów dla każdego elektrowozu.
PKP Intercity chcą wynająć lokomotywy głównie z myślą o
obsłudze tras zagranicznych. Przewoźnik ciągle musi ratować się przy ich obsłudze taborem wynajmowanym, gdyż sam posiada tylko 10 lokomotyw zdolnych wyjeżdżać za granicę – EU44 (Husarze). Ten stan rzeczy ma się zmienić wraz z
zakupami polskich Griffinów 200 (EU200), których jak na razie zamówiono 80 sztuk (15 z nich już jeździ), po uzyskaniu przez nie homologacji na kraje ościenne. Jak na razie bowiem wspomniana lokomotywa Newagu może kursować tylko w Polsce, a proces zagranicznej homologacji trwa. Wszystkie dopuszczenia pojazd ma
otrzymać z końcem 2026 roku.
Kolejne lokomotywy wielosystemowe pomogą zrealizować coraz ambitniejsze plany rozwoju siatki połączeń międzynarodowych PKP Intercity – o czym szeroko
piszemy tutaj. Kto więc chce dostarczyć spółce kolejne lokomotywy?
Swoje oferty złożyło w sumie pięć podmiotów, ale tylko dwa z nich – Cargounit oraz Bacon Rail Capital Europe – chcą dostarczyć lokomotywy w każdym z trzech części postępowania przetargowego. Poza nimi do przetargu zgłosiły się także: Railpool (chce dostarczyć tylko 6 lokomotyw na 160 km/h), OnTrain, który chce dostarczyć PKP Intercity tylko cztery lokomotywy na 160 km/h oraz Loko Train z ofertą na łącznie 10 lokomotyw na 160 km/h.
Dokładna lista złożonych ofert poniżej.
PKP Intercity przygotowały na realizację podstawy zamówienia 204,617 mln złotych brutto, z czego za pierwszą część zamówienia 87,139 mln złotych brutto, za drugą część 46,99 mln złotych brutto oraz 70,486 mln złotych brutto za część trzecią. W przypadku realizacji opcji wydłużenia okresu najmu spółka chce przeznaczyć na to 272,822 mln złotych brutto, z czego 116,186 mln złotych brutto na część pierwszą, 62,654 mln złotych brutto na drugą część oraz niecałe 94 mln złotych brutto na część trzecią.
Na podstawę oraz opcję przekroczenia przebiegu 25 tysięcy kilometrów Intercity przygotowało 245,551 mln złotych brutto, z czego 104,568 mln za część pierwszą, 56,393 mln za część drugą oraz 84,59 mln złotych za część trzecią. Z kolei podstawa oraz obie opcje zostały wycenione przez przewoźnika na 327,401 mln złotych brutto, z czego 139,424 na część pierwszą, 75,191 mln złotych na drugą część oraz 112,786 na trzecią, ostatnią część.